Balletundervisning i særklasse

Balletundervisningen på Savery Academy er i en klasse for sig. Maria Savery er uddannet fra Det Kgl. Teaters Balletskole. Hendes teknik er inspireret af pilates- & yoga principperne, og opbygger styrke, smidighed, kontrol – og den forebygger skader.

Balletdanser / balletlærer / stifter af Savery Academy, Maria Savery er uddannet fra Det Kgl. Teaters Balletskole, som hun blev optaget på som 6-årig. Hun forlod efter eget ønske balletten som 17-årig, og blev derefter ansat som “husets skuespiller elev.” Året efter blev hun ansat som skuespiller ved Det Kgl. Teater hvor hun spillede i 4 sæsonener inden hun fik en hovedrolle i en stor dansk TV serie.

I denne film kan du opleve en af Savery Academy´s elever, oversætter, Kirsten Heltner, fortælle om, hvorfor hun går til balletundervisning på Savery Academy.

Maria Savery fik slidgigt som 17 årig i knæene og valgte at forlade Den Kgl Ballet:

“Knæskaden lærte mig noget om, at det måtte have været en forkert måde at træne på. og at der måtte være en sundere måde. Efter skaden, dansede jeg ikke ballet i fem år, jeg fik arbejde som skuespiller på Det Kgl Teater, og når jeg havde fri gik jeg til pilates og yoga. Her lærte jeg noget om sund kropsholdning, og jeg indså, at jeg havde vredet mine ben længere ud til siderne, end de var bygget til.

Jeg har adopteret idéerne fra pilates og yoga og taget dem med ind i min balletundervisning, så undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs krop og knolgestruktur. Eleverne lærer at deres “ala second” ,(til siden med benet), måske skal være en anelse længere fremme, end lige til siden. Således kan de store muskler i ballerne løfte benet, i stedet for at man forsøger at løfte med forsiden af kroppen, som ikke er stærk i sig selv, altså musklerne omkring lysken. Nej, ballerne er stærke, og hvis man har maven inde og ryggen ude til at støtte det hele som et korsét af muskler, der “tager slæbet”, jamen så kan man slippe for skader.

Eleverne lærer at dreje benene ud-ad fra musklerne og får hurtigt en bedre kontrol over kroppen. De bygger styrken op, og udvikler “turn-out” derfra. Og pludselig kan de slet ikke komme ned fra balancer, pirouetter ja, sågar spring. Noget de før syntes var svært, bliver let, fordi de har placeret kroppen rigtigt. Det er meget opløftende at se som lærer en når elevs ansigt lyser op i én stor glædelig “aha”-oplevelse fordi de kan mærke gaven fra teknikken.

Lærte af Hübbe og Makarova.

Min ynglingsballerina på daværende tidpunkt var Natalia Makarova. Hun havde de mest vidunderlige balancer. Ja, en sublim teknik. Udover en uforglemmelig udstråling og skuespilevne. Hun dansede som primaballerina i American Ballet Theater i New York, i de helt store roller, med Baryshnikov og mange andre stjerner, til hun var langt over 60 år gammel.

Jeg var skolekammerat med Nikolaj Hübbe, vi var nære venner, og netop da jeg var lige var stoppet med at danse, som 17-årig, skulle han til New York og træne. Da han kom hjem, fortalte han mig, at han havde set Natalia Makarova træne i American Ballet Theater. Han sagde, at jeg ville tro det var løgn, men at hun lå på gulvet det meste af stangskolen og lavede barreøvelserne liggende, med benene oppe i vejret. Og da hun endelig kom op på benene stod hun i en meget “lille 1. position” altså ikke særligt ud-ad-roteret. – Jeg blev klar over at Makarova tog udgangspunkt i sin egen krop, hvad den kunne og ikke kunne, og hun trænede ud fra hvad der var det sundeste for hende, uden at lægge vægt på, hvad andre ville tænke, – så hun kunne holde til de mange store partier uden at få skader. – Det var vældig inspirerende.

Contemporary dansere har en vidunderlig fornemmelse for momentum.

Senere medvirkede jeg i nogle moderne dansekompagnier, så jeg er også inspireret af det momentum i bevægelserne i contemporary dance, hvor man kan hente meget energi til bevægelserne. I contemporary dance har man et meget stærkt center i kroppens midte, som al energi og bevægelse kommer fra. De kan slippe deres nakkespændinger og være løse i skuldrene. Også lærerigt for sangere. Og i høj grad ogspå for dansere. Hvis publikum ser en danser der har skuldrene oppe om ørerne, kan de ikke selv slappe af og nyde dansen.

Jeg tror faktisk balletdansere bliver bedre til ballet når de også har prøvet at danse andre stilarter.

I Maria Saverys balletimer skal man lytte til musikken, for heraf udspringer energien og lysten til at at udføre bevægelserne. Eleverne får et musikalsk kendskab ja en ekstra musikalsk dannelse oveni hatten. Foto: Morten Lorentzen

Bevægelserne skal vokse ud af musikken.

Jeg er vokset op i et hjem med meget musik. Min mor var klassisk koncertpianistinde. Min far professor i atomfysik, og han spillede rigtig godt klaver, både klassisk og jazz, han elskede Duke Ellington og Count Basie, og så naturligvis de store klassiske komponister. Min bror er Uffe Savery, som mange måske kender fra percussion duoen “Safri Duo”, fyldte kælderen op med trommer, vibrafoner og marimbaer i vores barndomshjem,

Mine forældre hørte torsdagskoncerten i radioen eller tog mig med til den live. Vi havde ofte besøg af meget store musikere som verdenspianisten Jakob Gimpel, som kom og varmede op på et af min mors flygler i stuen, inden hans store koncerter i Tivolis Koncertsal. Og mens han sad der og spillede Chopin så englene sang, fik jeg lov at danse til. Det var meget inspirerende at opleve hans indlevelse, og hvordan han selv lyttede til musikken som kom ud fra ham, som om den var noget himmelsk som strømmede gennem ham.

Bevægelser skal vokse ud af musikken.

Musikken i danseundervisningen

Jeg bruger meget tid på at finde vidunderlig musik til mine lektioner, musik, som inspirerer til den indlevelse og danseglæde som helst skal bo i danseren, også når det “bare” er træning. Jeg har elever som er blevet ordineret at gå til ballet af deres læge, fordi det afstresser dem. De skal kunne svømme hen i musikken og glemme alt om verden udenfor.

Ballet og Bel Canto

I øvrigt er balletundervisnings pilates inspirerede teknik, nært beslægtet med den “Bel canto” (smuk sang) teknik som sanglærerne Matti Borg, Gitta-Maria Sjöberg, Markus Borg og Mathilde Savery underviser i her på Savery Academy Performance Uddannelsen. Skal man kunne synge sundt og rigtigt, er det nemlig de samme principper der gælder.

Står man rigtigt, og bruger dette korsét af muskler, omkring mave, baller og ryg, placerer man knoglerne fordelagtgigt kan man få støtte til tonerne, til vejrtrækningen, og performeren kan slappe helt af omkring hals, strube, tunge, nakke og kæbe så klangen kan blive fri for spændinger, blive magisk og personlig og give publikum gåsehud.